Editör: Ayşe Koca
Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), prim borcu bulunan işverenler ve Bağ-Kur sigortalıları için önemli bir yapılandırma düzenlemesini hayata geçirdi. Yeni uygulama ile birlikte prim borçlarının 72 aya kadar taksitlendirilmesinin önü açılırken, tecil faizi de yüzde 39’dan yüzde 29’a düşürüldü.
Yayımlanan genelgeye göre, 2026 yılı Haziran ayı ve öncesine ait sigorta primleri, işsizlik sigortası primleri, Bağ-Kur borçları ve kesinleşmiş idari para cezaları yapılandırma kapsamına alındı. Düzenleme, özellikle ekonomik zorluk yaşayan işletmelere ve sigortalılara önemli kolaylıklar sunuyor.
İLK TAKSİTİ ÖDEYENİN HACİZİ DURACAK
Yeni düzenlemenin en dikkat çeken maddelerinden biri ise haciz ve icra işlemleriyle ilgili oldu. Yapılandırma başvurusunun kabul edilmesinin ardından ilk taksitin süresinde ödenmesi durumunda, işverenler hakkında yürütülen haciz, icra ve satış işlemleri durdurulacak.
Araçlar üzerindeki yakalama şerhlerinin kaldırılmasının da önü açılırken, devam eden satış işlemleri askıya alınabilecek. Ancak mevcut hacizlerin tamamen kaldırılmayacağı, borç bitene kadar kayıt üzerinde kalmaya devam edeceği belirtildi.
72 AYA VARAN TAKSİT İMKÂNI
Düzenleme kapsamında daha önce 36 ay olan azami taksit süresi 72 aya çıkarıldı. Ancak her borçlu doğrudan 72 ay taksit hakkından yararlanamayacak.
72 aylık yapılandırmadan yararlanabilmek için işletmenin likidite oranının 0.50 ve altında olması gerekiyor. Ayrıca mali müşavir tarafından hazırlanmış ve onaylanmış "Çok Zor Durum Raporu"nun SGK’ya sunulması şartı aranıyor.
Likidite oranı 0.51 ile 1.00 arasında olan işletmeler ise 36 aya kadar taksitlendirme imkanından yararlanabilecek.
TECİL FAİZİ YÜZDE 29’A DÜŞÜRÜLDÜ
İş dünyasının uzun süredir talep ettiği faiz indirimi de düzenleme kapsamında hayata geçirildi. Daha önce yıllık yüzde 39 olarak uygulanan tecil faizi, yüzde 29 seviyesine çekildi.
Bu sayede borçlarını yapılandıran işletmeler daha düşük maliyetle ödeme planı oluşturabilecek. Uzmanlar, faiz oranındaki düşüşün özellikle yüksek borçlu işletmeler açısından önemli avantaj sağlayacağını belirtiyor.
TEMİNATSIZ LİMİT 10 MİLYON TL OLDU
Yapılan değişiklikle birlikte teminatsız yapılandırma limiti de artırıldı. Buna göre 10 milyon TL’ye kadar olan borçlar için teminat aranmayacak.
Borcun 10 milyon TL’yi aşması durumunda ise yalnızca aşan kısmın yarısı kadar teminat gösterilmesi yeterli olacak. Böylece işletmelerin finansal yükünün azaltılması hedefleniyor.
BAĞ-KUR BORÇLARI DA KAPSAMDA
Düzenleme yalnızca işverenleri değil, Bağ-Kur kapsamındaki sigortalıları da kapsıyor. 4B kapsamındaki prim borçları bulunan vatandaşlar da yapılandırmadan yararlanabilecek.
Ayrıca yapılandırma sonrasında işletmeler yeniden SGK’nın sağladığı yüzde 5 işveren prim desteğinden yararlanabilecek ve "Borcu Yoktur" belgesi alabilecek.
SON TARİH 31 AĞUSTOS
Yapılandırmadan yararlanmak isteyen işverenler ve sigortalılar için ilk taksit ödeme tarihi büyük önem taşıyor. Başvurusu kabul edilenlerin ilk taksiti en geç 31 Ağustos 2026 tarihine kadar ödemesi gerekiyor.
İlk taksitin zamanında ödenmemesi halinde faiz indirimi hakkı kaybedilecek ve yapılandırma avantajlarından yararlanılamayacak.
Uzmanlar, SGK prim borcu bulunan işverenlerin ve Bağ-Kur sigortalılarının yapılandırma fırsatını değerlendirmelerinin, hem haciz işlemlerinin durması hem de daha uygun ödeme koşullarından yararlanmaları açısından önemli olduğunu vurguluyor.
Yorumlar 0